préparation terre battue tennis

VOORBEREIDING OP GRAVEL, CARDIO VOOR ALLES!

Met een goede voorbereiding op gravel begint u ongeveer 1 maand voordat u regelmatig begint te spelen of aan wedstrijden gaat deelnemen. Deze voorbereiding zal u vooral laten werken aan uw cardio, want op gravel zijn de rally’s langer en de verplaatsingen intenser. Ik stel u dus 2 oefeningen voor om u voor te bereiden op gravel.  

Oefening 1: Glijden maar!

Verplaats u zijwaarts, van alley naar alley, en sluit elke sprint af met een slide gevolgd door een slag in de lucht. Hoe meer intensiteit u in deze oefening legt, hoe meer uw cardio zal werken. Ideaal is 3 tot 4 series achter elkaar te doen van 10 heen/terug.  

Wanneer u uw series gedaan heeft, kunt u het racket nemen en dezelfde oefening herhalen en na elke slide een bal te slaan. Hetzelfde aantal heen/terug per serie. U kunt meerdere series achter elkaar doen naargelang uw fysieke conditie. De voornaamste doelstelling is uw slides te beheersen.

Prettige slides!

Oefening 2: Laat de bal zo snel mogelijk draaien!

Knoop, als dat mogelijk is, een koord op een afstand van ongeveer 2 meter boven de grond en van het net (hek tot hek of met behulp van de scheidsrechtersstoelen). Als dit niet kan is de doelstelling zich dit koord zo goed mogelijk voor te stellen.
Als medespeler laat u de slagen van de ballen op elkaar volgen over dit koord en u geeft daarbij zoveel mogelijk effect mee aan de bal. Wanneer u het effect op uw bal goed beheerst, kunt u proberen de goede afstand te bepalen door altijd voorbij het vak van de servicelijn te mikken.
U kunt 15 minuten zeer intensief spelen, vervolgens kunt u als u er klaar voor bent series punten spelen. De bal is fout als ze niet over het koord gaat.

Nu bent u aan slag!

 

NAAR BOVEN