Badminton, squash, padel… en als u nu eens van racket verwisselde!

U speelt tennis en u wil er steeds beter in worden?  Dan is het tijd om uw spel te verbeteren dankzij 3 andere racketsporten: badminton, squash en padel. Aanvullende sporten waarmee u niet alleen plezier zult beleven, maar die u ook zullen helpen in uw tennisbeoefening.  Aarzel niet, wissel eens van racket!

Pak een shuttle!

Een explosieve sport! Badminton is een combinatie van voortdurende sprongen, aanpassingspassen en lunges naar voor of opzij.  Het lichaam moet voortdurend reageren op het traject van de shuttle. De bil- en buik- en rugspieren krijgen af te rekenen met intense herhalingen in zeer korte tijd.  Dit explosieve werk kenmerkt zich in het tennis door een verbetering van de dynamiek en de capaciteit om het lichaam te laten reageren op de slag van de tegenstander.


Coördinatie en souplesse! Badminton, een snelle sport waar de trajecten van de shuttle een voortdurende aanpassing vragen van de benen, eist een zeer snelle aanpassing van de bewegingen/verplaatsingen om de goede actie uit te voeren.  Badminton ontwikkelt dit coördinatievermogen maar ook de soepelheid van het lichaam. Wanneer deze twee criteria worden toegepast op het tennis zorgen ze voor een veel preciezere aanpassing en versterken ze de versnelling van de slagen dankzij de ontwikkelde soepelheid van het bovenlichaam.

Volg de shuttle! Voor 1u badminton is de gemiddelde afgelegde afstand 5 tot 6 km. De verplaatsingen zijn licht, bijna luchtig. Een aanzienlijk voordeel op het tennis, met name wat de verlichting van de slag betreft. Essentieel voor een goede plaatsing.

Weet u waar badminton vandaag komt? Badminton vindt zijn oorsprong in de India, waar het « poona » werd genoemd, een recreatief spel met een lichte bal en een racket. In 1873 maakte de Engelsen er een officiële sport van in de stad met dezelfde naam (Badminton!), maar omdat ze geen bal hadden, hechtten ze veren aan een champagnekurk: de shuttle was geboren.

 

Een sterker hart met squash!

3 muren, 1 glazen wand: dat zijn de grenzen van de squash-baan. 62 m² om te rennen, te buigen, na te denken en tegen het zwarte balletje te slaan. Squash, beschouwd als een van de sporten waarbij men de meeste calorieën verbrandt, is ook een efficiënte cardiovasculaire oefening en een perfecte aanvulling bij tennis.


Werk aan uithoudingsvermogen en explosiviteit! Verplaatsing, plaatsing, herplaatsing, deze 3 woorden zijn essentieel in racketsporten maar winnen nog meer aan belang wanneer we over squash spreken.  Het hart gaat werken aan aërobie (uithoudingsvermogen) maar ook anaërobie (explosiviteit) om te reageren op de intensiteit van de rally. Een bijdrage die interessant is voor het tennis, want de recuperatie tussen de punten zal beter en efficiënter zijn. Helder en fysiek fris blijven voor het volgende punt wordt gemakkelijker door dit recuperatievermogen.


Ontwikkel het gezichtsvermogen (het oog!)   Squash is een snelle sport. De bal vliegt met een snelheid van gemiddeld 10 tot 200km/u (280km/u voor de snelste) en heeft een diameter van slechts 40mm. Het oog wordt zwaar op de proef gesteld. Het past zich voortdurend aan aan een 360°-visie. Deze training heeft een grote invloed op het tennis: de tennisbal volgt veel rechtere trajecten en zijn snelheid is minder hoog, het oog kan dus beter anticiperen op de slagen en men kan zich gemakkelijker positioneren. 

Uithoudingsvermogen bij inspanning! Geen rust voor de doorbijters! Blijf doorslaan, maak het ene punt na het andere, door de continue inspanningen bij het squashen zal u werken aan uw uithoudingsvermogen. Omdat u steeds meer uithoudingsvermogen opbouwt, zal u het verschil maken op het terrein door uw vermogen om continu punten en games te winnen.


Wist u dat? Gemiddeld verbrandt men 900 calorieën in 1u squash, dit maakt het een van de sporten waarbij men de meeste energie verbrandt maar ook een van de gezondste sporten die er bestaan.

Om te winnen, moet u precies zijn!

Padel is geboren in Mexico in 1974, werd naar Spanje geëxporteerd en groeide in enkele jaren tijd uit tot een van de populairste sporten met meer dan 8 miljoen spelers.  De padel is een gesloten terrein van 20m lang bij 10m breed. De punten kunnen zeer lang zijn. Deze Latijns-Amerikaanse sport, een kruising van badminton, squash en tennis, wordt een sport die complementair is aan het tennis:

Speel in teams! Met 2 tegen 2, is padel een teamsport waarin coördinatie essentieel is. Wanneer u deze coördinatie kunt overnemen op de tennisbaan, hetzij in dubbel of in enkelspel, zorgt dit voor een grotere precisie in de slagen.

Sprongen, voorwaartse lunges, aanpassingspassen, vlucht, smash, spel naar voor, verdediging! Alles komt bij elkaar om op intensieve wijze te werken aan het benenspel. Deze training zal zijn vruchten afwerpen bij uw tennis.

Precisie! Een punt maken bij padel is moeilijker dan bij tennis, geduld oefenen en de goede slag op de juiste plaats blijkt essentieel om het punt te winnen. Men moet precies zijn om de 2 tegenstander te destabiliseren. Dit geduld en deze precisie zijn perfect toe te passen op het tennis. De tijd nemen om zijn punt op te bouwen en het gemakkelijker afmaken.

Wist u dat? Het langste padel-punt uit de geschiedenis duurde 2 volle minuten (80 slagen).

 

 

NAAR BOVEN